Motivatie en portfolio

Hoewel ik niet bij het E-learning congres aanwezig ben, zijn deze twee bijdragen van Wilfred Rubens wel enorm interessant. Hij schrijft over een interactieve workshop van Marja Verstelle (ICLON), over E-coaching. Zeker de moeite waard.

Ook schrijft hij over de workshop van hoogleraar Rob Martens, over Onderwijspsychologische motivatietheorie in relatie tot e-learning. Gesteld wordt, dat lerenden vanzelf gemotiveerd genoeg zijn om te leren, vanuit een gevoel van sociale verbondenheid, autonomie en controle en competentie. Weer draait het erom dat uit moet worden gegaan van de instrinsieke motivatie van lerenden, waarvan je het onderwijs moet laten uitgaan – dus niet vanuit het ‘moeten halen van punten’. Portfolio is dan wel nuttig, maar heeft bijvoorbeeld geen zin als je het helemaal dicht timmert en voorstructureert.

Ik denk, met name met het oog op implementatie van portfolio binnen de TU Delft, dat voorstructureren een aardig begin is om het portfolioconcept te laten landen en om acceptatie van het begrip te bereiken. Als de vooroordelen erover verminderen – en daar kunnen de tips bij helpen, die je uit het verslag van de workshop van Marja Verstelle kunt halen – kun je gaan denken over meer vrijheid van studenten. Er wordt namelijk gewoon toch nog veel traditioneel) onderwijs 1.0 gegeven. Start dan met instrumenten 1.0 en bouw zo langzaam verder naar 2.0 versies, waarin de student steeds meer centraal staat…