Internettende jeugd steeds verstandiger

Vandeweek kwam ik onderstaand bericht tegen. Jongeren worden blijkbaar ‘steeds verstandiger’ door hun persoonlijke gegevens meer af te schermen voor onbevoegden. De ‘aan-en uitknop’ is dus gevonden… Hopen dat het ook doordringt in dit soort kinderachtige discussies (zie ook hier)..

Internettende jeugd steeds verstandiger

di 10 feb 2009, 09:18 Door: DAG

‘Steeds meer jongeren proberen op het internet om vreemden buiten de deur te houden. Op populaire netwerksites als Hyves en Facebook heeft een overgrote meerderheid van de tieners (85 procent) de toegang tot persoonlijke gegevens beperkt.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van het programma Digivaardig & Digibewust en TOP-X, het jongerenpanel van Eénvandaag.
Populair

Tieners zijn tegenwoordig massaal op de sociale netwerksites te vinden. In 2008 had 84 procent er een profiel, tegenover 66 procent in 2007. Op de sites doen zich volgens de onderzoekers echter ook problemen voor, zoals identiteitsdiefstal en het zonder toestemming plaatsen van foto’s. Een op de negen tieners heeft er wel eens pijnlijke, onjuiste of discriminerende informatie over zichzelf zien staan.

Jongeren worden volgens de onderzoekers dan ook steeds huiveriger om persoonlijke gegevens te delen. Met name het e-mailadres wordt steeds vaker afgeschermd. Circa 44 procent van de tieners vermeldt geen achternaam.’