OCWCGlobal: verslagen van de OCWC bijeenkomst in Cambridge, MA

Deze week viert MIT het 20-jarig bestaan van OpenCourseWare op de jaarlijkse OCW Consortium bijeenkomst, dit keer bij MIT zelf, in Cambridge (VS). 10 jaar geleden heeft MIT geleden een open beweging op gang ebracht, waar de OUNL in 2006 en de TU Delft in 2007 ook bij zijn ingestapt. Deze week ben ik hier aanwezig. Vanuit de SURF Special Interest Group Open Educational Resources  bij de jaarlijkse OCW Consortium bijeenkomst schrijven Robert Schuwer (OUNL) en ik diverse blogposts over de sessies die we bijwonen, te vinden op http://openeducationalresources.wordpress.com/.

De TU Delft blijkt het best goed te doen. Ons aanbod cursussen is kwalitatief zeer goed en kan met de vele Collegerama opnames de competitie met MIT goed aan. Waar MIT 2000+ cursussen online heeft gepubliceerd, bevatten maar 50 cursussen online video. De TU Delft heeft van begin af aan meer ingezet op kwaltieit, waardoor we in dit opzicht zeker goed voorop lopen. Collegerama trekt daarbij tijdens de sessies ook veel bekijks.

In aantallen cursussen (50 sinds deze week!) zitten we nog niet op hetzelfde niveau als MIT. Maar in vergelijking met de meeste instellingen waarvan ik aantallen heb gehoord, lopen we ook meer dan gemiddeld mee. Met onze ontwikkelingen naar een TU Delft virtuele universiteit en de ervaringen van Watermanagement kunnen we zeker zeggen dat we goed bezig zijn!!!

Houd de blog http://openeducationalresources.wordpress.com/ en twitter (#ocwcglobal) in de gaten voor verslagen en ontwikkelingen.