Apple iPad in het onderwijs/onderzoek

@gerwinpols twitterde vandaag over deze post, waarin de Apple iPad wordt gezien als ultieme tool voor veldonderzoek. Ik vind het ook een mooie ontwikkeling, maar vind de gegeven argumenten wel erg algemeen – ze zijn net zo hard toepasbaar op het onderwijs.

Juist de afmetingen, multi-touch, gps, bewegingssensoren en de apps maken van de iPad een mooie aanvulling tussen de Smartphone (klein, mobiel) en de laptop (minder mobiel, maar goed voor het zware rekenwerk). De iPad kun je makkelijk gebruiken om even snel op te werken, artikelen te lezen en evt. even snel wat te typen. Ook onderweg kun je hem makkelijk meenemen in je tas en dus ook bij veldopdrachten gebruiken, zonder dat je je laptop hoeft open te klappen etc. Dat is handig voor zowel onderzoek als onderwijs!

Specifiek voor het onderwijs moetde toepasbaarheid in de collegebanken ook niet vergeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het samen modelleren, waarvoor nu een duur smartboard voor beschikbaar moet zijn. Als je dat nu eens samen zou kunnen doen (wel in kleinere groepen) op een tabletPC metmulti touch screen…

Algemener gezien vindt ik de idee van een iPad wel sterk! Zeker sterker dan een e-reader. E-readers vind ik nou juist meer een specifieke onderzoekstool. Een e-reader is een dedicated apparaat, om veel te lezen.Om veel literatuur door te lezen, is een e-reader dus fantastisch, juist omdat je er niet veel anders mee kunt doen.

Maar uiteindelijk ligt de toekomst toch bij de tablet PC’s, zou ik denken. Het enige sellingpoint bij e-readers is het lekker leesbare scherm, maar iets simpels als aantekeningen maken, gaat niet. Overigens gaat lezen op mijn iPhone prima!

Niet voor niets schreef ik eerder al dat E-readers vooral het digitaal lezenhebben gepusht. En ook al staan de ontwikkelingen niet stil (ondertussen komen de kleuren E-Readers wel op), toch wil ik voor dat geld meer kunnen dan alleen maar lezen. Ik wil dan ook even een artikel kunnen mailen, mijn e-mail bekijken, een mindmap tekenen, samenvatting op kunnen schrijven, etc.

Apple neemt hierin het voortouw en na mijn ervaringen met de iPhone vind ik het geweldig! Maar ik ben ook erg benieuwd naar waar bijvoorbeeld HP mee komt. Windows 7 bevalt me namelijk ook erg goed – en daarmee is ook alles wat ik op werk of thuis produceer of verzamel nog compatibel ook! Eerst maar eens zien waar de ontwikkelingen allemaal naartoe gaat…