Social Media overzicht

Via FrankWatching kwam ik net op deze blog. Er worden een paar modellen opgenoemd om jouw social media gebruik in kaart te brengen. Erg handig denk ik.

De SocialMedia poster geeft daarnaast een erg handig overzicht van de doelen van veel verschillende social media diensten (de voornaamste afbeelding). Daarnaast geven de overzichten links ook goede inspiratie om deze diensten doelgericht in te zetten (Corporate, Campaign en Publishing Social Media) en hoe het wordt gebruikt (een verdeling van meest gebruikte diensten per land in de wereld, typen gebruikers wereldwijd en demografische gegevens van gebruikers.

Niet heel verrassend: In de VS is Myspace hot en uploaden ze veel afbeeldingen, in Europa is het gebruik verdeeld (oktober 2008), vooral jongeren produceren terwijl ouderen consumeren (november 2009), maar gemiddeld zijn gebruikers wel wat ouder (februari 2008) en zijn de dames zijn erg sociaal (oktober 2009).

Vooral het grootst weergegeven overzicht, waarin de sociale diensten tegen
doelen worden afgezet, is erg handig voor het overzicht. Vanuit OpenCourseWare
hebben we een eerste stapje gezet, waarbij de nadruk eigenlijk nog ligt
bij publishing en intelligence, terwijl dialogue en network nog wat
achterblijven. Met de lancering van de nieuwe OCW
website
is dit ook wel te begrijpen.

Op dit moment kijken we
vooral naar de mogelijkheden om documenten net als video’s te embedden
op de website, zodat het onderwijsmateriaal (doorgaans PDF) direct te
raadplegen is. Probleem is dat video’s in pdf documenten dan niet