Rol SURF bij OCW NL…?

Ik had het in mijn vorige post nog niet opgenomen; We denken allemaal dat OCW heel effectief is, maar we kunnen het niet bewijzen. Dat is -denk ik- ook een van de redenen dat opschaling en duurzame financiering lastig zijn. Tijdens het OCW Seminar is aangegeven dat er veel onderzoek wordt gedaan naar de effecten van OCW, maar dat dit eigenlijk weinig gebaseerd is op echte gebruikservaring.

Jasper Verberk heeft in zijn presentatie duidelijk aangegeven wat volgens hem devoordelen van OCW voor de Mastertrack Watermanagement zijn. Hierop werd tijdens het Seminar uiteindelijk opgemerkt dat in Nederland nu juist veel gebruikerservaring ontstaat (TU Delft en OUNL doen het al, Avans, HvA, Universiteit Leiden starten er (waarschijnlijk) mee. Wie volgt…?). Maar er wordt juist erg weinig onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de effecten. Vandaar ook de uitspraak: Act first, Research Later!

Ik denk dat SURF hier een grote rol in zou kunnen spelen. Zou SURF OCW dus ook niet op de agenda moeten zetten?! Staat dit misschien al op de planning? Ik hoop het! Misschien kunnen we de uitspraken van Jasper Verberk dan ook wetenschappelijk onderbouwen en bewijzen!

Op de SURF Onderwijsdagen staat op de eerste dag een key-note (Richard Baraniuk, oa oprichter van connexxions) op het programma. Ben erg benieuwd!